desember 16, 2010

{Gjør det selv} Hjemmelagede marshmallows



Hjemmelagede marshmallows smaker definitivt bedre 
enn de du kjøper i butikken...

Hva er vel bedre enn å grille marshmallows ute
på tur over bål eller bålfat i hagen en kald og gnistrende vinterdag?
De er også veldig gode i en kopp med rykende varm kakao.

Eller rett og slett grille de over flammene i peisen inne...

Guttene mine er veldig glad i det,
og vi griller de både vinter og sommer.

Da jeg så at man faktisk kunne lage det selv,
og at det i tillegg så ganske enkelt ut også
- ja, da måtte vi bare prøve!

Oppskrift:

1 pose (2 1/2 ss) gelatinpulver
1 dl vann

4 dl sukker
2 1/2 dl lys sirup
2 ts vaniljesukker
1 dl vann

Hell 1 dl vann i kjøkkenmaskin. Hell i gelatinpulver
og kjør til det løser seg opp.

Ha sukker, vann, sirup og vaniljesukker i en kjele,
og kok opp. La det koke i ca 10 min, mens du av og til rører.
Hell den varme blandingen over i kjøkkenmaskinen, mens den
går sakte (så det ikke spruter). Skru så opp farten litt og la
den gå i ca. 10 min. Blandingen blir etterhvert helt hvit og
øker veldig i volum.



Ta en kakeform og dryss den med melis.
Hell blandingen over i formen.
La den stå i romtemperatur over natten.
Dekk den til med aluminiumsfolie.


Skjær opp i små firkanter med en varm kniv.
Jeg fikk lyst til å lage stjerner også, så jeg brukte en liten
stjerneformet kakeutstikker.
Synes stjerner passer så fint nå i disse juletider :)
Ha en liten bolle med varmt vann, og dypp
formen i vannet før du stikker ut hver gang. 


Rull bitene lett i litt melis, så blir de ikke
så klissete.

Marshmallowsene oppbevares i tette 
plastbokser med lokk.


Sett de på trepinner, grill de og nyt...
Mmm...!








Håper alle får tid til å nyte små øyeblikk med hverdagslykke
i disse travle førjulsdagene...



{Lykkefryd}


1 kommentar:

  1. Wow, dette så godt ut.
    Er altfor glad i marshmellows og disse hadde fått bein å gå på her i huset.
    Ønsker deg en fin søndag, nyt den og kos deg masse.
    Stor førjulsklem fra Mio

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg stor pris på :)

Related Posts with Thumbnails