desember 07, 2010

{Gjør det selv} Pom-Pom i garn som julepynt




Å lage garnballer er noe som gir meg nostalgiske barndomsminner...
De fleste har vel laget slike i barnhagen eller på skolen.
Dette er enkelt å få til og en hyggelig aktivitet med barna.
Mange har sikkert noe restegarn liggende.

Fremgangsmåte:

Du trenger:

Kartong
Garn
Tykk nål
Saks


Slik gjør du:

Klipp ut to sirkler i kartong i ønsket størrelse 
(bruk et glass f.eks. til å tegne rundt).
Klipp så ut et hull i midten av begge to.
Jo større denne er, dess fyldigere blir ballen.



Legg pappskivene oppå hverandre. Tre garntråd dobbelt på en tykk, butt nål.
Begynn å surre rundt. Når garnet tar slutt, tar du en ny tråd og fortsetter. 
Du trenger ikke tenke på å feste. Dette gjøres helt til slutt.


Surr rundt med garn helt til det er jevnt dekket, og hullet 
i midten nesten er helt tett.


Klipp opp mellom pappskivene.





Når du har klippet helt rundt, knyter du stramt til med en lang garntråd.
Ta av pappskivene forsiktig.


Knyt trådene sammen helt i enden, slik at den kan henges opp.
Rull garnballen rundt i hånden så den blir rund og fin.
Klipp av tråder som stikker ut.


Søte å henge på juletreet!


Eller lag flere hvite i ulike størrelser; 
fest de oppå hverandre - og lag en snømann.
Hvis du lager veldig små, kan du lage søte girlandere som du fester
søte figurer klippet ut av papir eller brettet papir.
Fest små Pom-Pom´s og små søte bjeller på.


God tirsdag!


{Lykkefryd}


3 kommentarer:

  1. Søte!

    Tenkte jeg bare skulle titte innom og takke for koselig kommentar på hobbybloggen min. Om du titter innom mamma-siviren.blogspot.com finner du den jeg vanligvis bruker. Håper du får en strålende dag:)

    SvarSlett
  2. Disse er så herlige! Takk for fin fremgangsmåte og nydelige bilder!! :)

    SvarSlett
  3. Du verden! Du henger i stroppen Else Irene!
    Alt hva du produserer! ;) Flink er du!

    Veldig søte disse pom-pomene! Kan passe bra både her og der og ikke bare nødvendigvis på et tre! ;) Kanskje jeg prøver meg på noen til gaveinnpakkingen! ;) Takk for tips.....igjen!

    Ha en goood dag!

    klem fra Rikke

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg stor pris på :)

Related Posts with Thumbnails