desember 11, 2010

Lussekatter



På mandag 13. desember er det Lucia.
Det markeres med koselig Lucia-feiring med tog, 
lussekatter og gløgg i barnehagen.
En veldig koselig tradisjon tidlig på morgenen...

I dag har vi bakt lussekatter.

Lussekatter

50 g gjær
100 g smør
5 dl melk
250 g Kesam Lett
(nesten 1 beger)
1 g safran
(vi brukte 1 pose på 0,5 g og det ga skikkelig gulfarge)
1 1/2 dl sukker
1/2 ts salt
ca 16 dl hvetemel
1 egg
rosiner


Smuldre gjæren i bakebollen. Smelt smør og tilsett melk, skal være
fingervarmt (37 grader). Hell væsken over gjæren, og rør til den
løser seg opp. Tilsett Kesam, safran, sukker og salt. Rør godt sammen.
Ha i hvetemel og elt deigen sammen. Det er lurt å ikke bruke alt melet. La deigen
være litt klissete, og bruk heller litt mel når du baker ut.
Sparer du på melet blir de mye saftigere...
Dekk til bollen og la deigen heve i ca 45 min (eller til dobbelt str.).
Rull ut deigen og lag lussekatter.
Du kan forme de til f.eks. 8-tall, kringler, katter, tvinne to pølser sammen og
snurre de rundt... Pynt med rosiner.
Etterheves i ca 30 min. Pensle med egg.

200 grader, 8-10 min. (avhenger av ovnen).


Baking er alltid gøy...




Og man trenger ikke vente til 13. med å smake...


{Lykkefryd}


3 kommentarer:

  1. Herlig innlegg! Jeg har også skrevet om lussekatter i dag. Det er både gøy å lage og deilige å spise!

    Ha en deilig lørdagskveld!

    SvarSlett
  2. Namme, lussekatter! vi skal også på lucia-feiring i barnehagen i morgen! Alltid så koselig!
    så utrolig mye fint du har laget! De isfigurene var SÅ flotte altså! Tenkte jeg skulle lage lykter med kongler og farget vann i dag, men nå tror jeg kanskje jeg må lage noen sånne figurer også!
    Kjempefine ting som kom i posten!
    og takk for fine, støttende ord! Det varmer!
    Ha ei fortsatt fin helg og ei fin førjulstid!
    klem
    Lise

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar!
Det setter jeg stor pris på :)

Related Posts with Thumbnails